maandag 10 september 2012

Een Hindoestaanse bruiloft

Wandelend door mijn e-mail box kwam ik een aanvraag tegen van Priya en  Devradj. Het betrof een aanvraag voor een Hindoestaanse huwelijk.
Het bruidspaar zou 's avonds trouwen in Den Haag en konden mij niet precies zeggen hoe laat de ceremonie zou plaatsvinden. Voorafgaand aan de ceremonie zouden er namelijk , zoals dat bij een Hindoestaanse huwelijk gaat, een aantal rituelen worden uitgevoerd. En hoe lang die rituelen precies zouden duren dat ging van een aantal factoren af.
Mijn rol was niet zo groot deze keer, de ceremonie wilden ze graag kort houden temeer omdat ze zo'n 750 gasten verwachten. En dan is het zaak om het, in verband met de spanningsboog, het kort te houden. Er lag dus een kleine uitdaging voor mij. Tijdens het voorgesprek hadden ze mij al het een en ander verteld van wat ik zou kunnen verwachten. Op internet had ik gekeken wat een Hindoestaanse huwelijk inhield.
En bijzonder was het!
Toen ik aankwam zat de zaal helemaal vol met prachtig aangeklede mensen . De families zorgden zelf voor de catering en waren daar dagen van tevoren al mee bezig geweest. In een mooie decoratieve witte Maroh (tempel) zat het bruidspaar en daaromheen stonden ook weer allemaal uitbundig uitgedoste bruiloftsgasten.
Het huwelijk ging volgens de regels van  Ariya Samaadj (een deel van het hindoeïsme). De dag van tevoren was er ongepelde rijst gepoft in beide families en die rijst wordt samengebracht op de huwelijksdag. Devradj en Priya kwamen na een groot aantal rituelen samen naar buiten, waarop Priya zich terugtrok om zich verder te verkleden en Devradj opnieuw de tempel inging samen met een aantal mannen en jongens om daar met elkaar te eten. "Dat is een ook Hindoestaanse gebruik ", vertelde een oom van het bruidspaar waarmee ik inmiddels in gesprek was geraakt.
Na enige tijd was het dan zover. De bruidegom, die zich inmiddels ook had verkleed stond klaar om zijn bruid te ontvangen. In een indrukwekkende bruidsjurk kwam ze over de rode loper aanlopen. Ik vertelde kort iets over hoe ze bij elkaar waren gekomen, hoe ze zich in hun leven hadden ontwikkeld en lichtte de getuigen toe welke rol ze in het leven van het bruidspaar hebben gespeeld tot nu toe. Natuurlijk bedankte ik de ouders hartelijk voor een mooie jeugd die ze Devradj en Priya hadden bezorgd.
Nadat ze elkaar het jawoord hadden gegeven en de handtekeningen waren gezet was het tijd voor een toast, waarna het bruidspaar de openingsdans ten beste gaf.  Voor mij was het toen tijd om weer te vertrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten